söndag 25 maj 2008

Rättspsyk

Satt och googlade lite om rättspsyk och självskadeproblematik. Hittade bland annat den här artikleln, http://www.vardfacket.se/VFTemplates/Article____10806.aspx som jag vill kommentera lite. Det låter ju ganska bra men verkligheten är lite annorlunda. Att det bara skulle vara vuxna kvinnor till exempel. På min avdelning finns Gisela, som bara är sjutton år. Ska verkligen barn vårdas tillsammans med brottsdömda vuxna? Finns det inget i FNs barnkonvention om det? En annan sak jag reagerar på är att man säger sig inte blanda våldsdömda män med självskadepatienter, det är också fel. Hos oss är det åtminstone två män som sitter dömda för kvinnomisshandel, vad resten är här för vet jag inte. Det är inte så att jag går omkring och känner mig rädd, och man kan låsa sin dörr om sig men varför säga en sak som inte stämmer? Och vad är vitsen med att inte blanda och är den i så fall inte viktig längre?

Annars har det inte hänt så mycket här. Vi hade tacokväll igår, det är trevligt med lite annan mat än sjukhusmaten ibland. Sen satt jag Gisela och Caroline och kollade på melodifestivalen, den var rätt dålig tycker jag.

Inga kommentarer: