fredag 6 juni 2008

Helgdag


Röda dagar inom slutenvården är alltid speciella. Alla aktiviteter är inställda och personalstyrkan är på minimum så man får vara glad om man får möjlighet till en promenad. Å andra sidan brukar stämningen vara ganska skön och ofta får man lite roligare mat en helgdag, köket försöker skoja till det lite. Vi fick i sockerkaka med flaggor på idag, Johanna hade varit snäll och bakat.
Jag gick ett varv runt sjukhuset med Lena nu och vi påpekade skillnaden mellan att vara på Sundsvalls sjukhus där min avdelning ligger och i RPKs eget hus ute i Nacksta. Där har dom vädringsfönster och en rastgård så att man oavsett personal kan komma ut i friska luften varje dag. Det mår man bra av tror jag, det kan inte vara nyttigt att sitta inne hela dagarna. Vi har också ungefär 26 grader inne och ingen möjlighet att vädra vilket är lite i varmaste laget tycker jag. Å andra sidan har vi en liten affär i huset och går man ut så träffar man på vanliga människor, det gör man inte där borta. Det finns ett motionsspår i skogen bredvid sjukhuset också, det tänkte jag försöka nyttja i sommar.

Inga kommentarer: