torsdag 7 maj 2009

Hjälper rättspsyk?

Jag fick häromdagen en kommentar som påpekade att det faktiskt hjälper att skicka patienter med svårt självskadebeteende till rättspsyk. Och jag kan delvis hålla med, dom flesta blir "friska" och slutar skada sig själv. Men jag tror inte att det alltid beror på att man mår bättre utan att man slutar helt enkelt för att skadar du dig själv på rättspsyk blir du bestraffad på ett eller annat sätt och kommer aldrig därifrån. Jag själv slutade skada mig själv öppet och gjorde istället saker i smyg och sen när jag kom ut tog det fart igen. Men visst, rättspsyk hjälper till en del men det är ju inte institutionen rättspsyk i sig som hjälper utan i så fall dom resurser som finns där. Man skulle mycket hellre satsa på fler och bättre behandlingshem med ordentliga resurser och kompetent personal och då tror jag att behandlingsresultaten skulle bli minst lika bra som på rättspsyk och det med humanare metoder. För det kan aldrig vara så att det är bra för självskadare att hamna på samma avdelningar som dömda brottslingar.

Inga kommentarer: