tisdag 5 maj 2009

Östnytt igen

Idag har jag haft en reporter och en kameraman från Östnytt hemma hos mig för att följa upp Göran Hägglunds uttalande om att han vill se över vården av LPT-patienter på rättspsyk. Det är jättebra att det börjar uppmärksammas att av självskadare inte passar på rättspsykiatriska instanser bland dömda brottslingar. Har man ett sånt självhat att man skadar sig själv ska man inte behöva hamna i en miljö bland människor som begått våldsbrott. Det blir liksom ytterligare att bevis på att man är helt hopplös och inte värd något, självkänslan ökar inte direkt. Jag hoppas att det i en snar framtid finns andra behandlingsalternativ för de svårast sjuka för jag önskar ingen att hamna på rättspsyk. Detta kommer även kvällens Debatt i SVT att handla om, det ska bli spännande att höra vad de ansvariga har att säga.

2 kommentarer:

trasselflikka sa...

du är bara bäst darling! kramar och kärlek <3

Anonym sa...

Det är konstigt att det inte tas upp att det faktiskt hjälper att skicka den här gruppen till rättspsyk! På kliniken där jag jobbar har vi inte fått tillbaka en enda tjej och alla mår som sagt bra.