torsdag 22 oktober 2009

Neuropsykiatrisk utredning

Någon frågade om jag har gjort någon psykologutredning och svaret är ja, det har jag. Jag vet inte vad utredningen hette men den tog lång tid att göra, två timmar åt gången vid minst tre tillfällen. Jag har inte i huvudet nu exakt vad utredningen visade men det var inget direkt nytt, jag kände igen mig i allt. Jag tycker att det var ganska roligt att göra den, man fick utmana sig själv på flera områden. Men så är jag ju en tävlingsmänniska också... Jag tror att man ska gå in i en sådan utredning utan förutfattade meningar och bara ta det som det kommer och inte tro att det är något slags prov eller intelligenstest. Alla har olika starka sidor och i alla fall testet jag gjorde var omfattande och berörde många områden. Så var inte rädda för att göra fel för det finns ingen som gör allt rätt och i många fall finns det inget rätt eller fel bara olika sätt att se på saker. Det gäller i högsta grad det verkliga livet också tycker jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Tack så jättemycket för ditt svar. Jag kanske inte behöver vara så orolig för utredningen. Har varit rädd att de ska sätta dit mig på något sätt. Har ändå insett att utan utredning, klargörande om mina problem så kan jag inte få den hjälp jag behöver.

Hittills har jag fått hoppa mellan olika diagnoser och det blir rörigt. Dessutom har varken läkare eller terapeut varit tydliga med vilken vård jag har rätt att få. Mycket för att de utgått från lösa bedömningar utifrån mina samtal med dem. Ingen vårdplan, ingen tydlig förklaring till vad det är för någon terapi de gett mig. Jag är ju inte "helt bakom flötet" och inte heller oinsatt i psykiatri och psykologi. Vad ska jag säga, jag har blivit förbannad på att min terapeut har ensamrätt på att tycka vad jag ska ha för terapi och vad vi ska ta upp under terapin. Ursäkta nu blev det en lång kommentar på ditt inlägg men det är min frustration som kommer ut. Men vad man kan kräva av psykiatrin vet jag inte riktigt. Jag vill ju bara må bättre och ta tag i mina problem i grunden. Inte bara köra snabb-KBT utifrån vad som hänt mig under den senaste veckan.

Tack Carin för din blogg. Den har hjälpt mig väldigt mycket och jag tycker att du skriver jättebra. Det är så skönt att känna att man inte är ensam om upplevelser osv.