torsdag 4 februari 2010

Det är som förgjort

Jag kommer inte ur svängen ut och in på 37an, jag blir galen på det. Jag var på konserten i söndags och det gick jättebra men sen kraschade allting och jag blev inlagd. Och jag försöker förklara för dom att jag inte blir bättre av att vanka av och an på en överbelagd avdelning utan att det är med mina öppenvårdskontakter som jobbet måste ske. Men nähä då, jag blir kvar åtminstone till imorrn. Men jag behövde bara sova en natt i korridoren och nu delar jag ett enkelrum så man ska väl inte klaga. Corren gjorde en jämförelse med andra landsting i samband med att det nya psykhuset inte blir av och det är skrämmande. Jönköping har med ungefär samma upptagningsområde 100 slutenvårdsplatser, här finns 28. I Lund tror jag det finns sju avdelningar mot våra två. Nej ska man vara sjuk så ska det verkligen inte vara psykiskt, då hamnar man längst ner i rangordningen.

3 kommentarer:

Anna sa...

Jodå Carin, du kommer visst ur svängen. Det tar bara så förfärligt lång tid. Men du är ung, söt och begåvad. Kram från Anna

Anne sa...

Heja Carin!!! Tror på dig och på dina öppenvårdskontakter! kram

Thérèse Eriksson sa...

Ja, Linköpings psykiatri är verkligen sinnessjuk ...

Det var minst sagt en chock att komma från Jönköpings psykiatri där jag vårdades mina två första år som patient. Bara en sån sak som att kliniken är byggd på nittiotalet, ligger i "sjukhushuset" och alla avdelningar ser ut som mysiga servicehem gör skillnaden som natt och dag. Jag höll på att få slag när jag klev in i gamla 35ans källarlokaler ...
I Jönköping fanns två allmänpsykiatriska avdelningar (18 platser/avdelning+1 överbeläggning), en psykosavdelning och en beroendeavdelning med lika många platser var. Dessutom finns lilla PIVA med fem platser, stora PIVA med åtta (tror jag) samt den rättspsykiatriska länsenheten. Det bästa var nog ändå att varje avdelning hade sin fasta läkare, chölen är fortfarande den samma som när jag skrevs in första gången för nio år sedan, och den ena av de två avdelningsläkarna på allmänpsyk är fortfarande kvar. Där finns kontinuitet. Och ett musikrum på var avdelning med piano, stereo och gitarr. Och bara tre dubbelrum per avdelning. Och dusch och toa på varje rum. Och ...

Nej, jag ska sluta nu. Du fattar grejen.

Du fixar det här Carin. Du fixar det.
KRAM!