söndag 27 juli 2008

Psykiatrin i Linköping

Så fick jag ytterligare ett bevis på vilket skämt psykiatrin i Linköping är. En vän till en vän har nekats vård i en akut kris, läs om det här. På sommaren stänger en av de två (!) slutenvårdsavdelningar som finns i den relativt stora staden Linköping. Jag vet inte hur dom tänker men som självskadare är man i allmänhet inte välkommen. Jag minns sommaren 2006 då jag under en kaotisk period var i kontakt med psykakuten utan att få hjälp och sedan gick ner på stan och tog tabletter och vaknade på MAVA. Detta hände fyra gånger på två veckor! Och öppenvården går ju också ner på sparlåga under sommaren så det är inte säkert att man kan få hjälp där heller. Jag vill hem men jag undrar vilken hjälp jag kommer att få när jag är ute härifrån. För jag tror inte att jag är redo att kapa alla band med psykiatrin.

3 kommentarer:

Maria sa...

hejhej. Förlåt att jag inte varit här och skrivit så mycket, men har varit ute en hel del så har knappt inte varit hemma.
Jadu, psykiatrin är ett kapitel i sig, bara inse. Jag har ju bojkottat dom och jag hoppas jag aldrig kommer behöva dom mer. Jag orkar inte ens ´lägga ner någon energi på dom längre, orkar inte tänka på dom, för bara det gör ju att man blir deprimerad.
Jag och en kompis diskuterade den nya regeringen för en tid sedan. Dom lovade så mycket nya jobb men ändå dras det ner på allting. Vi listade ut hur det ligger till. Antagligen så räknade dom med att fler skulle dö så det inte skulle behövas så mycket fler jobb och det är därför som psykiatrin är så dålig, för att fler ska ta livet av sig, då minskar antalet arbetslösa :)
Är det okej om jag länkar till dig förresten?? Kramkram

Carin sa...

Det går alldeles utmärkt att länka!
Ja, regeringen ger jag inte mycket för ta bara nya sjukförsäkringen som ett exempel. Vilken svåra depression till exempel
är bra efter ett år när man blir utförsäkrad? Jag har varit sjukskriven i tre år nu för mina psykiska problem och det tar nog ett tag till innan jag är på banan igen.

Trassel sa...

Jag är rätt glad för att jag får vara kvar på bup i linkan ett tag till!